Pages

Wednesday 12 October 2011

Apa nak jadi dengan mereka????

            Hari ini aku dikejutkan dengan satu nota kecil yang tertampal dalam kelasku. Nota ini mencatatkan luahan seorang guru kepada semua anak-anak kelasku bagi menyatakan luahan terhadap attitude anak-anak kelasku. Berikut merupakan kata-kata yang di tulis oleh guru itu.....


Dear 4H,
            I understood your concern. Saya faham kenapa awak rasa tak puas hati. Exam mula 7.45am, tapi awak mula 15 minit lewat. Mesti awak rasa; "Kenapa 4H jugak yg kena?"


            Memang kerja nampak banyak, tapi kalau kesemua 32 org yg hadir tolong, cepat je siap. Tapi berapa ramai yang betul2 tolong? Ada yang tolong tengok je. Ada yang duduk berehat2 kat luar. Cikgu yg kena angkat kerusi & meja. Siapa yang nak exam sebenarnya? (Tapi yang peliknya, org yg tak tolong ni la yg duduk dulu bila kelas dah sedia). Tak baik awak buat kawan2 awak macam tu... Diorang bukan org gaji awk. Jgn rasa sombong sangat nak tolong kawan, nak tolong cikgu. 


              You're all adults now. So you need to be more responsible. After this, I hope you guys can sweep the floor, clear the rubbish, etc, supaya awak selesa buat exam. All the best for all your remaining papers! 
                                                                                                                                                                             Love, 
                                                                                                                                                                             Ms R



Setelah membaca teks ini, aku mula duduk termenung.... Ermmmm.... jika guru ini yang pertama kali relif kelas mereka pun sudah tak tahan dengan sifat bongkak yang ada pada segelintir anak-anak ini, apatah lagi guru-guru lain yang sudah sekian lama mengajar mereka. Apa akan terjadi jika sifat sebegini tidak dikikis dari anak-anak ini.... Fikir-fikirkan....  

0 comments:

Post a Comment