Pages

Sunday 18 September 2011

KEM CERDIK CUKAI (Day 3)

Hari ke-3 KCC1, rasa berat hati mulai bersarang di hati setiap peserta untuk meninggalkan APM setelah 2 malam berkampung dan berkenalan dengan rakan-rakan baru dari tiga buah negeri. Persahabatan yang terjalin menyaksikan semua peserta mulai mengambil maklumat peribadi rakan-rakan baru terutamanya emel (nak add FB) hahaha..... Namun, aktiviti pagi ni perlu diteruskan dengan sarapan pagi yang cukup enak dan peserta mulai membanjiri Auditorium sekitar jam 8.50 pagi untuk Taklimat Kerjaya. 

Taklimat kerjaya dibahagikan kepada 2 sesi iaitu:
Sesi Pertama - Peluang kerjaya dalam bidang percukaian (SWASTA)
               Sesi ini dikendalikan oleh 2 orang wakil dari ctim (CHARTERED TAX INSTITUTE OF MALAYSIA) iaitu Ms Seah Siew Yun Senior Executive Director Tax Advisory and Compliance di Grant Thornton juga merangkap pengawai Pendidikan di CITM serta Ms Nancy Kaaur d/o Pak Singh Manager of Examination & Education di CITM.

Ms Seah Siew Yun

Ms Nancy Kaaur
Sesi Kedua - Peluang kerjaya di LHDNM
                      Sesi ini dikendalikan oleh wakil dari Jabatan Sumber Manusia LHDNM. (sorry tak sempat catat nama pegawai yang memberi taklimat)
Pastikan anda bersedia untuk hadiri temuduga.... bla bla bla
(banyak tips yang dikongsikan)
Kedua-dua sesi ini banyak membantu peserta dalam mendalami bidang kerjaya yang bidang percukaian serta para peserta juga mendapat tips-tips penting bagi menghadiri temuduga. TQ KCC kerana banyak memberi info-info yang menarik tentang dunia PERCUKAIAN kepada para pelajar.....

Selesai taklimat kerjaya, para peserta diberi masa untuk minum pagi  dan meneruskan sesi seterusnya iaitu sesi PERUMUSAN oleh 5 wakil pelajar yang terpilih. Wakil-wakil pelajar diminta merumuskan pengalaman sepanjang mereka berada di APM dalam masa 5 minit. 


Khaidir -Wakil dari Selangor (SMK Tengku Ampuan Rahimah)

juga wakil dari Selangor

Upacara terakhir KCC merupakan Majlis Penutup dan penyampaian sijil... Majlis penutup KCC1 disempurnakan oleh Timbalan Pengarah LHDNM Dato Dr Siti Mariam Che Ayub. 




Walaupun berat hati meninggalkan APM, namun kenangan KCC1 di APM pasti sentiasa terpahat di hati setiap peserta. TQ KCC 1, TQ APM, TQ LHDNM dan TQ KPM kerana memberi kami peluang untuk menyertai program ini...

Wajah ceria bersama teman-teman baru.....





0 comments:

Post a Comment