Pages

Saturday 2 July 2011

Aku vs Sekolah Rendah.......

 Dulu aku pernah disekolahkan di sebuah SJK(C) (masa tu tadika), tapi tak lama dalam beberapa bulan, mama aku sakit so takde sape yang nak uruskan aku sekolah... Sekolah tu agak jauh lah.... Then papa hantar aku masuk tadika kemas... masa tu aku suka sangat tadika kemas sebab hari-hari aku bleh balik cepat sebab jaraknya tak sampai 500 meter dari rumahku... dah lah kul 11 lebih dah bleh balik, then dekat pulak tu... 

Bila masuk Darjah 1, mama mintak  papa hantarkan aku ke sekolah SJK(c) Chung Hwa di Jerteh... Aku tak nak sebab sekolah tu jauh (8km dari rumah tu.....)... aku nak sekolah yang dekat ngan rumah je..... mama tetap berkeras nak aku masuk sekolah cina jugak.... mama.... xnak..... nak masuk sekolah dekat rumahhhhh.....

First day masuk sekolah...... papa hantar aku masuk ke kelas dan mendaftar.... nama aku mula dengan W so agak ke belakang lah... Nasib baik ade lagi sorang bdk yang namanya lebih kebelakang.... so xde lah tercorot ngat nama aku...... Lepas mendaftar, papa tinggalkan aku kat sekolah dengan berbekalkan duit 70 sen... Aduh, pa mana cukup... tapi aku xberani mintak... Papaku GARANG.... hehehee..... Hiduplah aku dengan duit 70sen tu... dapat satu pinggan mee goreng n satu air sirap..... tu je.... sungguh aku tak puas hati ni..... Balik rumah aku terus cakap kat mama... ma, esok nak duit lebih skit... xcukup la papa bagi.... hehehehe.... then esoknya mama upkan skit duit jadi RM1.... Ok lah.....

6 Tahun di alam sekolah rendah banyak suka duka yang telah ditempuhi.... tahun 4 aku dilantik jadi pengawas, masuk tahun 5 aku incharge tekan loceng... aduh keje aku tekan loceng aje... kalau aku lambat maka semua orang dalam sekolah lambatlah (hahaha... kadang2 terlajak gak.... hehehe) Nasib baik sekarang dah ade loceng auto... kalau x... aduh seksa jadi juru tekan loceng ni... kena alert jam tangan selalu.....  Mungkin pengalaman itu jugak menjadikan aku cukup ralat dengan masa.... aku seboleh-bolehnya akan cuba sedaya upaya untuk menjadi seorang yang menepati waktu..... hahahaha....

Masa darjah 6... aduh tahun yang paling penat bagiku.... bayangkanlah kerja aku sebagai TUKANG ANGKUT SPEAKER tuk persiapan perhimpunan pagi.... Bukan dekat.. kena cross dua bangunan untuk sampai ke dewan.... Pagi2 6.50 pagi aku dah tercegat kat depan sekolah, then kena masuk kelas kemaskan kelas, then g angkut speaker dan kerah angkatan tenteraku (barisan pengawas2 yang lain)  untuk bertugas membawa murid2 lain ke dewan untuk perhimpunan.... Tugas sebagai KETUA PENGAWAS membuatkan aku sentiasa kena jadi pengerusi Majlis kerana sekolahku memang kekurangan pengawas senior... nak bercakap kat mic jenuh dok hafal skrip. Dulu cakap terus je xde rostrum tuk baca2 teks.... Keje pasang mic dan lain2 memang dah jadi rutin aku masa jadi ketua pengawas dulu.....  tapi yang lucunya timbalan aku budak lelaki darjah 5 plak tu..... macamlah xde org lain nak lantik.... cikgu oh cikgu.....

Masa di sekolah rendah jugalah aku kenal erti syarahan dan bersajak.... mana taknya semua budak2 cina sekolah aku cakap bahasa melayu semua pelat2... Cikgu nak bawa g bertanding syarahan jenuhlah dok kerah aku n sorang lagi kawanku (yang agak fluent cakap BM)... Penat hafal teks.. hahahha.... "Keributan, kegawatan, dan kelesuan kota raya, permandangan indah di desa... " Aku malas sungguh nak hafal teks....  at last dapat no 4 je... haha kira boleh lah.... peringkat negeri tu..... hahaha..... Then kalau bab bersajak pulak.... Cikgu aku lah suka sangat suh aku masuk bertanding... nasib dalam sekolah ja.... aku pun masuk lah.... adoi.... Aku bikin gegar satu dewan... hahaha.. dah lah aku malas nak masuk... terkejut satu dewan dengar suara aku.... hahaha.... tapi tup tup dapat pulak no 1..... hahahaha pengalaman ......  

Kawan-kawan sekolah rendah? Aku sekarang dah jarang contact ngan teman2 sekolah rendah disebabkan aku dapat masuk sekolah yang lain dari diorang... biasalah UPSR aku stakat 2A je mane nak dapat masuk sekolah elit.... tapi aku OK je... best sekolah menengahku.....  

Inilah barisan teman-teman dan guru-guru sekolah rendahku... Aku??? mana ye???

0 comments:

Post a Comment