Pages

Sunday 17 July 2011

Rahsia Sekeping Hati...... (Bahagian 3)

Bahagian 3 (Pergi....)

Keputusan PMR 2000 diumumkan.... Aku pun tak tahu keputusan apa yang dia perolehi.. yang pastinya bukanlah 8A kerana tiada pun calon yang dapat 8A pada tahun itu....  Sewaktu hari penyampaian anugerah pelajar cemerlang barulah aku dapat tahu keputusannya 5A kalau tak silap..... tak kisahlah... tapi aku tetap bangga dengan keputusannya.... Nak harapkan aku ntah la nak dapat apa untuk PMR 2001... 

Kelas 3SE 2001 akan berpindah ke bilik komputer? (bermakna aku akan masuk ke kelasnya sebelum ini.... wow... Suka.. suka.....) Semua pelajar 3SE melonjak gembira kerana boleh menggunakan bilik itu kerana ianya merupakan bilik yang paling hujung dan sangat luas (tiada gangguan dari murid-murid kelas lain...) dan yang paling penting kelas itu berkarpet...... Aku antara manusia yang paling awal sampai di kelas dan aku mula membersihkan meja-meja dan kerusi bagi memilih meja yang paling elok... (Siapa cepat, dia dapat lah beb.... hehehe) 

Dalam kesibukan menyelongkar tiba-tiba "bukk" ada sesuatu jatuh ke kakiku....  "Eh, fail rupanya.... ku amati nama yang tercatat pada fail itu ... Jantungku mula berdegup kencang.... (dup dup dup.....) Berulang kali aku membaca nama pada fail itu, nyata ianya milik dia...  Aku dapat tahu namanya tahun lepas apabila dia menghulurkan sehelai kertas berwarna "pink" yang dilipat rapi (itupun setelah dia mendapat biodataku... haiiii... aku pun tak faham apakah semua ini......) Kertas Pink itu kubuka dengan berhati-hati dan nyata dia memberikan aku biodata tentang dirinya... Nama, tarikh lahir, alamat dan macam-macam lagilah....kecuali no.telefon... ah tak kisah lah... bukan aku nak telefon dia pun.. lagipun kat rumah aku mana ada telefon.... Handphone? jangan harap mama nak bagi aku pakai.....

Fail yang aku jumpai adalah berwarna "PINK"
Berbalik pada kisah fail, aku membuka fail itu dan membelek satu persatu isinya... Kertas soalan exam, karangan dan sebagainya.... Wah boleh buat koleksi soalan ulangkaji nanti... (aarrrhhh alasan je... padahal nak simpan sebab itu dia punya...... Kat meja lain bersepah lagi buku-buku dan latihan tak pulak aku ambil...) Tak puas aku mengamati setiap helaian kertasnya dan yang pastinya aku tahu dia suka lukis tikus.... (tikus mondok - sampai aku pun meniru juga lukisan itu... sampai hari ini aku masih boleh menghasilkan lakaran tikus itu... aku punya takde lah secantik dia punya...  dan aku suka meniru tandatangannya.... masihkah dia guna t/tangan itu ... ntah lah..... Aku tak tahu kenapa aku boleh jadi begini walhal selepas peristiwa aku Form 1 dulu, hingga kini aku dan dia tak pernah berpeluang untuk membicarakan perkara ini..... Aku sahaja kot yang sedang bermain dengan perasaan sendiri... SS lah kot.... ) 

Dua bulan lebih di tingkatan 3, aku dikejutkan dengan berita bahawa dia akan berpindah ke Sekolah Teknik jika mendapat tawaran.... Tak keruan aku apabila mendapat berita itu.... Beberapa hari selepas itu aku dikejutkan lagi dengan berita dia berjaya mendapat tawaran ke Sek Teknik...  Aku mencuri peluang untuk bertemu dengannya dan bertanyakan kesahihan berita itu dan dia mengiyakannya... Saat itu hanya Tuhan sahaja yang tahu perasaanku.... Namun, aku hanya mampu mengukirkan senyuman yang kelat sambil mengucapkan tahniah dan bertanyakan hari terakhir dia di sekolah ini... Minggu depan dia akan berpindah ke Sek Teknik... apa yang perlu aku lakukan??? Perlukah aku memintanya untuk tidak pindah??? Siapalah aku nak merayunya...... GF= tidak... Best Friend - pun tidak.... Friend = bila aku dan dia berkawan?? aaaaaaaa...... Benci aku memikirkan semua ini...... Ni semua salah dia.... kalau dia yang tak mulakan dulu, aku tak mungkin begini.... BENCI BENCI BENCI.... 

Sehari sebelum dia berpindah sekolah sempat aku menghadiahkannya seutas jam tangan sempena hari lahirnya minggu hadapan..... Dan akhirnya dia pergi tanpa sebarang khabar dan berita.... Aku??? Macam kucing hilang anak......namun aku perlu berlagak biasa agar tiada siapa yang tahu apa yang bergolak dalam hatiku.... 


Bersambung.......

4 comments:

mek ct said...

bercinta dlm diammmmmmmm..........mmg indah..=)

Akira Hazumi said...

Liana:: mana ade....

kath said...

cinta dlm diam-diam bukan selalu indah.....sometimes it hurts so much...

Akira Hazumi said...

hahaha.... mcm byk pengalaman je k.kath

Post a Comment