Pages

Saturday 16 July 2011

Rahsia Sekeping Hati...... (Bahagian 2)

Bahagian 2 ( DIA?)

"Weeeeeeenaaaaaa....... i love uuuuuuuuu!!!!!!" Tersedak aku mendengar jeritan kuat dari kelas sebelah...... Kebetulan masa Teacher Petri tengah mengajar. Matilah aku hari ni...Siapakah punya angkara..... Satu kelas 1SE bersorak.... Semua mata terpacak kat aku... Oh tidak... aku tak bersalah.... Teacher Petri berhenti mengajar dan memandang ke arahku.... Waktu tu mukaku pucat tidak terkata... Aku tak tahu siapakah empunya kerja... Malu tak yah nak cakap satu Kelas dan pandang kat aku.... "Sapo galok sangat nih!" kata-kata itu terpacul dari mulut Teacher Petri... Satu kelas gelak.... Gelakkan aku ke??? Siapa lagi yang boleh mereka gelakkan pada masa itu.... Mukaku merah padam kalah warna merah ayam tandoori....  Tetiba ada plak beberapa mamat-mamat dari kelas sebelah yang menjengulkan  muka di pintu kelasku sambil tergelak-gelak... "sape weh aku nak tengok!"  Terasa macam diri berada dalam zoo plak rasanya.... Mak... tolong..... Kenapakah ini harus terjadi???? Tak guna punya budak Form2... Korang saje nak kenakan aku kan??? Aku tahulah aku ni tak cantik tak lawa... saiz XXL plak tu... Ni bukan masanya untuk korang main benda-benda macam ni lah.... Tensionnya aku..... Kalau aku dapat, aku siat-siat je manusia-manusia yang kenakan aku hari ni.... (berani ke??? )

Kringggg..... loceng rehat dah berbunyi lantas menyelamatkan aku dari terus jadi bahan tontonan teman-teman sekelasku..... Malunyaaaaa.... aku terus bergerak ke Koperasi untuk bertugas.... Sememangnya aku banyak menghabiskan masaku di koperasi. Boleh kira dengan jari je kot aku sampai ke kantin pada waktu rehat... Kebanyakkan masa aku habiskan di koperasi sahaja.... Nasib baik koperasi terletak beberapa meter je dari kelasku... Sempat aku menghilangkan diri dalam koperasi dan membuat kerja-kerja restocking barang-barang especially air.... aku paling suka restock air...

Tengah aku sibuk restock air di bahagian belakang koperasi, aku dapat menangkap satu suara... "awok, awok.... sayo tokse beli hok ado taik lalat pipi, saya nak beli ngan hok ado taik lalat dada..." Sempat aku mengerling ke arah depan... dan dia pun menokok lagi... "ha, tuh saya nok beli ngan dio!!!" Aduh sape pulak buat hal masa-masa busy gini... dah la waktu rehat dah nak habis, dia pulak sibuk memilih nak beli ngan sape.... Kawan aku yang kebetulan sememangnya ada tahi lalat di pipi terus beralih ke belakang dan meminta aku ke depan sebab mamat tu dok buat kecoh. Adoi... Aku sememangnya jarang nak jual-jual kat depan terpaksa beralih ke depan dan melayan kerenah mamat tu... Dan sememang kebetulan atau saje mamat tu buat cerita, hanya aku je yang ada tahi lalat kat bahagian dada. Itupun bawah sedikit je dari leher dan aku satu-satunya yang tidak bertudung dalam koperasi tu.... Adoi... berjangkit lagi malu aku kat Koperasi.... "ya, awak nak apa?" Soalku kepada mamat tu... Kalau tak silap aku, mamat ni lah yang selalu tegur aku pagi-pagi semasa perhimpunan pagi di depan kelas masing-masing.... Jangan-jangan dialah yang..... haaaaaaaa menyirap darahku tapi aku tak sempat bertanya dan dia terus berlalu dengan air yang dibelinya.... Kemudian sekumpulan budak-budak lelaki dari kelas 2SE (kelas sebelah kelasku) datang untuk beli barang sambil tergelak-gelak melihatku yang terpisat-pisat...... Apalah bala aku hari ni... Asyik kena gelak dengan mereka je..... Kecoh satu kelas apabila rakan-rakanku mula menceritakan insiden dalam kelas pagi tadi serta insiden dalam koperasi... Aku? Merah menyalalah mukaku..... Mana aku nak sorok mukaku ini......

Selepas kejadian itu, aku mula mencari peluang untuk bercakap dengan mamat tu... Kononnya nak selesaikan masalah, malang setiap kali berjumpa dengan dia, mulut aku terkunci rapat dan dia seperti biasa "Hi awak!" dan terus berlalu.... Perkara ini berlarutan sehinggalah aku memasuki tingkatan 2.... Di tingkatan 2, semua kelas tingkatan 2 kena beralih ke sesi petang... Maknanya, aku dah boleh terselamat dari usikan nakal mamat tu yang sampai hari saat itu aku tak tahu siapa namanya..... Walhal kelas kitorang hanya sebelah menyebelah je... Tingkatan 2 yang ku jangkakan aman darinya nyata meleset.... Kebetulan dia di tingkatan 3 dan mereka selalu ade kelas tambahan... nampak gayanya aku perlu berdepan dengannya lagi....  Namun, kali ini dia hanya senyum saja apabila melihatku... sesekali dia menegur, itupun hanya sewaktu membeli di koperasi... Aku sedih pula bila mamat tu dah tak tegur aku macam dulu... hanya senyum je.... Sedihnya....

"Kien, Kien, Aikiennnnnn!!!!" terdengar nyaring suara mama memanggilku dari bawah.... Buk... Terjungul mama kat depan pintu bilikku yang sememangnya tak berkunci.... Kat rumah, nama panggilanku adalah Kien atau sebetulnya TAN AI KIEN.... Nama itu diberikan oleh mak angkatku semasa aku  baru dilahirkan dan ibuku yang sebelum ni pernah kehilangan 2 anak perempuan yang mati selepas dilahirkan percaya bahawa aku perlu menjadi anak angkat kepada orang yang ada ramai anak agar peluangku untuk hidup cerah... Kebetulan mak angkatku ada 4 orang anak dan semuanya perempuan, maka ibuku dengan senang hati menjadikanku anak angkatnya..... Ibu angkatku baik orangnya dan semua anak-anaknya juga amat baik padaku dan keluargaku... Disebabkan ayahku telah mendaftarkan namaku sebaik sahaja dilahirkan, maka Aikien dijadikan nama panggilan di rumah atau saudara mara terdekat... Nama WEE NA?? Hanya dikalangan rakan-rakan sekolah, rakan-rakan kerja serta orang-orang yang tidak tahu kewujudan nama AIKIEN... apepun namaku, aku hanyalah insan biasa.....

Mama mengajakku keluar... katanya nak pergi kenduri... Kenangan tentang dia? Biarlah ianya menjadi kenangan yang abadi....

Bersambung........




3 comments:

Siti Ahmad said...

Ohhhh...sweetnyaaaaa....hehehehee

Akira Hazumi said...

haha.... sweet la sangat....

mek ct said...

mmg sweeeeeeeeeetttttttttt.................=)

Post a Comment