Pages

Tuesday 19 July 2011

Rahsia Sekeping Hati...... (Bahagian 4)

Bahagian 4 (Selamat Tinggal....)

"Mama, kalau orang tak masuk Matrik boleh tak? Orang nak masuk form 6 lah.... " Rayuku pada Mama....
"Mama tak kisah mana Kien nak masuk, tapi cuba fikir, kalau matrik setahun je dah boleh masuk U, form 6 hampir 2 tahun... Belajar kat mana-mana pun sama lah... jangan nak mengada, barang semua dah beli... masuk je matrik tu...."  nampaknya mama tak termakan pujukanku kali ni.... nak tak nak aku kena masuk gak matrik... Tapi hatiku berkata "mampukah aku? aku bukannya pandai mana pun setakat 2-1A, 3-2A, 1-3B, 1-4B, 2-5C dalam SPM, mampukah aku bersaing ngan mereka yang kebanyakannya 8A ke atas??? Dugaan apakah yang perlu aku lalui ni.... "KOLEJ MATRIKULASI PAHANG" Tunggu kehadiranku.....

Memandangkan mama tidak dapat menghantar aku untuk lapor diri di Matrikulasi, maka aku perlu menumpang rakanku yang kebetulan dapat Matrik yang sama denganku.... Kesedihan hanya terbuku di hati lantaran ini kali pertama aku keluar belajar di tempat yang jauh dan hanya menumpang orang. Siapakah yang dapat memahami isi hatiku yang meronta untuk masuk form 6. Namun demi mama aku gagahi jua langkah kakiku untuk meneruskan perjuanganku.... Selamat tinggal kampung halaman tercinta..... Selamat tinggal awak....... maafkan saya.......

"Dik, tolong pas menda ni kat dia ek... TQ...." aku meminta adiknya untuk memberikan sesuatu kepadanya sebelum aku pergi... Pergi yang aku jangkakan dapat aku hilangkan ingatanku padanya... Aku nekad memulangkan hadiah hari lahirku padanya... Sebuah kotak muzik berbentuk kincir angin kaca yang ada patung Mashimarooo yang aku gelarkan sebagai Mashi sempena nama Mashimaroo.... 

Hari lahir yang ke 16, aku dikejutkan dengan kehadirannya bersama sekotak hadiah yang tak pernah ku jangkakan darinya...... Selorohku meminta hadiah hari lahir semasa berbual dengannya (itupun terserempak di pasar malam depan sekolah) akhir ditunaikan dengan sekotak hadiah darinya.... sungguh di luar jangkaanku...... Haruskah aku gembira dengan pemberiannya? ya, nyata aku amat gembira sekali dengan pemberiannya dengan Pembalut hadiah warna biru (dipenuhi kartoon mashimarooo- mana dia tahu aku suka mashimaroo?? aku pun tak tahu, mungkin dia main beli je kot...) aku buka kotak perlahan-lahan dan terkejut dengan sebuah kotak muzik ala kincir angin dengan mashimaroo bertopi oren yang memainkan lagu ala-ala lagu "qing qing he bian cao"...... Mulai hari itu, Mashi menjadi teman tidurku... Tiap-tiap malam aku pasti mainkan muziknya sebelum tidur... 

Selepas keputusan SPMnya diumumkan, dia sempat bertanyakan pendapat sama ada dia perlu masuk form 6  atau terus je tunggu keputusan masuk U..... Aku menyarankannya untuk masuk Form 6 dulu sebagai backup jika tidak mendapat mana-mana tawaran. Sebelum itu, dia juga pernah menghadiri satu temuduga kemasukan ke ALAM (Akademik Laut Malaysia)... 3 hari di Form 6, dia mendapat tawaran kemasukan ke ALAM bersama beberapa rakannya... yang lucunya dia memberitahuku ketinggiannya adalah yang paling minimum untuk masuk ALAM... Selepas masuk ke ALAM, pelbagai latihan yang dijalaninya turut dikongsi bersamaku.... Katanya latihan 3 tahun ( setahun darat, setahun laut , dan setahun lagi darat)... Maknanya tahun ini dia masih di darat tapi tahun depan.... owh tidak.......

Sebelum melapor diri di Matrikulasi, aku telah membuat keputusan yang aku fikir ini adalah keputusan muktamad bagiku... aku perlu lupakan dia....... aku dan dia tak mungkin bersama... dia tak pernah menyatakan apa-apa perasaanya padaku selepas peristiwa semasa aku Form 1 dulu (masa itu mungkin dia hanya bercanda....) Ok Muktamad.. aku perlu lupakan dia... aku perlu pulangkan semua pemberiannya... termasuk mashi kesayanganku... Lenakah tidurku tanpa Mashi???? aaaaaaaaa.....  Aku mengemas semua barangan yang pernah dia berikan kepadaku termasuklah Kertas Biodata yang pernah dia berikan padaku... Aku masukkan kembali mashi dalam kotak asalnya (sememangnya kotaknya juga ku jaga dengan rapi beserta plastiknya juga) aku tapekan kotaknya bersama dengan semua barang-barang lain, aku serahkan kepada adiknya (pada masa itu Form 4) untuk dikembalikan kepadanya... Semua no telefon berkaitan dengannya jua telah ku padam dari Handphoneku (namun, semua nombor-nombornya masih terngiang-ngiang di fikiranku). Harapanku cuma satu, semoga aku dapat lupakannya.... Maafkan saya awak.... Selamat Tinggal.......


Bersambung......

4 comments:

Siti Ahmad said...

sedihnyaaaaa :(

Akira Hazumi said...

:P.... hahaha... story je kak.... jgn emo ngat... hehehe.....

mek ct said...

tp sy still emo...huuhuhu

Akira Hazumi said...

Kenapa Liana???

Post a Comment